Stuki, cykania, trzaski... Dużo się dyskutowało na grupie rowerowej na temat stuków i "cykań" pojawiaj±cych się w okolicy suportu, do niedawna zwanego te korbowodem. Przyczyny tych stuków mog± być różne, ale pamiętaj: bardzo często "winne" s± pedały! Najprostszym sposobem, aby się o tym przekonać, jest przekręcenie innych - nawet lichych - ale sprawdzonych pedałów, np. z roweru kumpla. Do ich odkręcenia posługujemy się płaskim kluczem 15-k±, pamiętaj±c, że lewy pedał ma odwrotny, tzw. lewy (ale dobry) gwint. Gdy przekonamy się, że przyczyn± owych cykań jest pedało, sprawdĽmy, czy nie ma on zbyt dużych luzów. Jeżeli skasowanie luzu nic nie daje, musimy go rozebrać (uwaga na małe kulki), przeczy¶cić, nasmarować i oczywi¶cie złożyć. Gdyby po jakim¶ czasie cykanie wróciło, a luz pozostawał niewielki - starajmy się wmówić sobie, że to jest taki miły, stale nam towarzysz±cy, rytmiczny podkład muzyczny. Uporz±dkujmy teraz - według ważno¶ci - przyczynę stuków z okolic suportu i ewentualne ¶rodki zaradcze · Wspomniane wyżej pedały. · Luzy korb na osi - spróbujmy dokręcić ¶ruby mocuj±ce korby (imbus lub klucz nasadowy). · Wyrabiaj±ce się kwadraty korby w miejscu styku z osi±; dobywaj±cy się hałas przypomina bardziej trzeszczenie niż stukot - mżna próbować, po zdjęciu korby nieco powiększyć i wyrównać pilnikiem kwadratowy otwór na o¶. Korba wsunie się trochę głębiej, ale powinna jeszcze jaki¶ czas popracować. · Korba jest w trakcie łamania się - czym prędzej wymienić korby. Zdejmowanie korb Nawet nie próbuj zabierać się do ¶ci±gania korb bez zaopatrzenia się w specjalny ¶ci±gacz (kilkana¶cie złotych za przyrz±d made in Taiwan). Inne "siłowe" sposoby ¶ci±ganie s± nie tylko "barbarzyńskie", ale przeważnie Ľle się kończ± dla niektórych elementów naszego ulubieńca. Wyj±tkiem s± korby wyposażone w specjalny patent - rodzaj wbudowanego w nie ¶ci±gacza. Odkręcanie ¶ruby imbusowej powoduje wtedy jednoczesne ¶ci±ganie korby (trzeba się przy tym kręceniu sporo namęczyć). Przed założeniem ¶ci±gacza musimy - rzecz jasna - odkręcić ¶rubę mocuj±c± korbę do osi (imbusem lub kluczem nasadowym). W pierwszej chwili, po założeniu ¶ci±gacza, trzeba przyłożyć spor± siłę do "ruszenia" korby (czasem nawet dobrze jest stan±c jedn± nog± na pedale, drug± na kluczu). Potem już idzie lepiej. ¦ciagaj±c korby warto zaznaczyć ich pozycję w stosunku do osi. Zakładaj±c ponownie przestawiamy je o 90 stopni w stosunku do pozycji dotychczasowej - zużycie suportu będzie bardziej równomierne. Mocno dokręcamy ¶rubę mocuj±c±. Po jakim¶ czasie pownie sprawdzamy dokręcenie. Konserwacja suportu Rozróżniamy dwa typy suportów: tradycyjny z osi±, miskami i kulkami oraz nowocze¶niejszy: zintegrowany wkład suportowy, tzw. pakiet. Pakiet jest teoretycznie nienaprawialny i nierozbieralny, dlatego w razie stwierdzenia nadmiernych luzów, stuków, itp. wymieniamy go na nowy. Do odkręcenia shimanowskich pakietów potrzebny jest specjalny wielowpust i oczywi¶cie porz±dny francuz. Robota nie jest specjalnie trudna, choć musimy uważać przy ponownym zakładaniu, żeby nie uszkodzić gwintów w ramie. Jak zwykle przed założeniem wszystko porz±dnie czy¶cimy i traktujemy smarem do łożysk. Więcej kłopotów mamy z suportem klasycznym. Przy okazji całej zabawy warto wymienić go na pakiet, ale niekiedy s± kłopoty z dostaniem pakietu o wła¶ciwych rozmiarach. Zaczynamy od odkręcenia charakterystycznego pier¶cienia z nacięciami, znajduj±cego się po lewej stronie mufy suportowej. Przydałby się specjalny klucz, ale wystarcz± dobre szczypce nastawne o długich ramionach (tradycyjne żabki hydrauliczne nie bardzo sie nadaj±, bo s± za szerokie). Inna szkoła polega na użyciu młotka i stępionego dużego ¶rubokręta lub przecinaka. Po odkręceniu pier¶cienia wykręcamy lew± miskę, wyci±gamy o¶kę, a następnie odkręcamy porz±dnym francuzem praw± miskę. Uwaga! Może być - choć wcale nie musi - lewy gwint! . Wydłubujemy kulki, których powinno być 22. Spotykane wymiary misek łożysk suportowych typ angielski BSC/BSA francuski FRA włoski ITA Thompsona rodzaj miski wkręcane wkręcane wkręcane nabijane lewa miska prawy gwint prawy gwint prawy gwint prawa miska lewy gwint prawy/lewy * prawy gwint ¶rednica/gwint 1"37x24 TPI ** 35x1 36 mm x24 TPI 40 mm (*) Lewy gwint w prawej misce typu francuskiego pojawił się niedawno. (**) TPI (twist per inch) oznacza liczbę zwojów na cal. Cało¶ć czy¶cimy i szacujemy szkody. W przeciwieństwie do konusów w kołach, dopuszczalne s± niewielkie nierówno¶ci w bieżniach kulek o¶ki. JeŜeli s± one bardzo wyraĽne, kupujemy now± o¶ (id±c do sklepu zabierzmy star±). Sprawdzamy miski, gdy zauwaŜymy niesymetryczne wgłębienia w bieżniach, wymieniamy na nowe. To samo dotyczy kulek: nierówne powierzchnie - kupujemy nowe kulki. Układamy kulki na smarze łożyskowym w prawej misce, wkręcamy miskę, wkładamy nasmarowan± o¶, układamy kulki w lewej misce, zakręcamy. Praw± miskę wkręcamy mocno do oporu, lew± - wkręcamy lekko, tak aby o¶ kręciła sie bez luzów, i kontrujemy pier¶cieniem z wycięciami. Często zdarza się, że trzeba tę czynno¶ć powtórzyć kilkakrotnie, bo po ostatecznym zakontrowaniu pojawiły się luzy lub o¶ z trudem się obraca. Na koniec bardzo mocno dokręcamy pier¶cień, bo jak uczy życie, suport "lubi" się odkręcać. Zakładamy korby, łańcuch i w drogę... Niestety, klasyczny suport wymaga do¶ć częstego przegl±du, a kilkakrotnie (2-4 razy nasezon) należy zlikwidować pojawiaj±ce się luzy. |