Suport

Warsztat > Suport

Stuki, cykania, trzaski...

Dużo się dyskutowało na grupie rowerowej na temat stuków i "cykań" pojawiaj±cych się w okolicy suportu, do niedawna zwanego te korbowodem. Przyczyny tych stuków mog± być różne, ale pamiętaj: bardzo często "winne" s± pedały! Najprostszym sposobem, aby się o tym przekonać, jest przekręcenie innych - nawet lichych - ale sprawdzonych pedałów, np. z roweru kumpla. Do ich odkręcenia posługujemy się płaskim kluczem 15-k±, pamiętaj±c, że lewy pedał ma odwrotny, tzw. lewy (ale dobry) gwint. Gdy przekonamy się, że przyczyn± owych cykań jest pedało, sprawdĽmy, czy nie ma on zbyt dużych luzów. Jeżeli skasowanie luzu nic nie daje, musimy go rozebrać (uwaga na małe kulki), przeczycić, nasmarować i oczywicie złożyć. Gdyby po jakim czasie cykanie wróciło, a luz pozostawał niewielki - starajmy się wmówić sobie, że to jest taki miły, stale nam towarzysz±cy, rytmiczny podkład muzyczny.
Uporz±dkujmy teraz - według ważnoci - przyczynę stuków z okolic suportu i ewentualne ¶rodki zaradcze
·
Wspomniane wyżej pedały.
·
Luzy korb na osi - spróbujmy dokręcić ruby mocuj±ce korby (imbus lub klucz nasadowy).
·
Wyrabiaj±ce się kwadraty korby w miejscu styku z osi±; dobywaj±cy się hałas
przypomina bardziej trzeszczenie niż stukot - mżna próbować, po zdjęciu korby nieco powiększyć i wyrównać pilnikiem kwadratowy otwór na o. Korba wsunie się trochę ębiej, ale powinna jeszcze jaki czas popracować.
·
Korba jest w trakcie łamania się - czym prędzej wymienić korby.

Zdejmowanie korb

Nawet nie próbuj zabierać się do ci±gania korb bez zaopatrzenia się w specjalny ci±gacz (kilkanacie złotych za przyrz±d made in Taiwan). Inne "siłowe" sposoby ci±ganie s± nie tylko "barbarzyńskie", ale przeważnie Ľle się kończ± dla niektórych elementów naszego ulubieńca. Wyj±tkiem s± korby wyposażone w specjalny patent - rodzaj wbudowanego w nie ¶ci±gacza. Odkręcanie ruby imbusowej powoduje wtedy jednoczesne ci±ganie korby (trzeba się przy tym kręceniu sporo namęczyć). Przed założeniem ci±gacza musimy - rzecz jasna - odkręcić rubę mocuj±c± korbę do osi (imbusem lub kluczem nasadowym). W pierwszej chwili, po założeniu ci±gacza, trzeba przyłożyć spor± siłę do "ruszenia" korby (czasem nawet dobrze jest stan±c jedn± nog± na pedale, drug± na kluczu). Potem już idzie lepiej.
¦
ciagaj±c korby warto zaznaczyć ich pozycję w stosunku do osi. Zakładaj±c ponownie
przestawiamy je o 90 stopni w stosunku do pozycji dotychczasowej - zużycie suportu będzie bardziej równomierne. Mocno dokręcamy rubę mocuj±c±. Po jakim czasie pownie sprawdzamy dokręcenie.

Konserwacja suportu

Rozróżniamy dwa typy suportów: tradycyjny z osi±, miskami i kulkami oraz
nowoczeniejszy: zintegrowany wkład suportowy, tzw. pakiet.
Pakiet jest teoretycznie nienaprawialny i nierozbieralny, dlatego w razie stwierdzenia
nadmiernych luzów, stuków, itp. wymieniamy go na nowy. Do odkręcenia shimanowskich pakietów potrzebny jest specjalny wielowpust i oczywicie porz±dny francuz. Robota nie jest specjalnie trudna, choć musimy uważać przy ponownym zakładaniu, żeby nie uszkodzić gwintów w ramie. Jak zwykle przed założeniem wszystko porz±dnie czycimy i traktujemy smarem do łożysk.
Więcej kłopotów mamy z suportem klasycznym. Przy okazji całej zabawy warto wymienić go na pakiet, ale niekiedy s± kłopoty z dostaniem pakietu o właciwych rozmiarach.
Zaczynamy od odkręcenia charakterystycznego piercienia z nacięciami, znajduj±cego się po lewej stronie mufy suportowej. Przydałby się specjalny klucz, ale wystarcz± dobre szczypce nastawne o długich ramionach (tradycyjne żabki hydrauliczne nie bardzo sie nadaj±, bo s± za szerokie). Inna szkoła polega na użyciu młotka i stępionego dużego rubokręta lub przecinaka. Po odkręceniu piercienia wykręcamy lew± miskę, wyci±gamy okę, a następnie odkręcamy porz±dnym francuzem praw± miskę. Uwaga! Może być - choć wcale nie musi - lewy gwint! . Wydłubujemy kulki, których powinno być 22.
Spotykane wymiary misek łożysk suportowych
typ angielski BSC/BSA francuski FRA włoski ITA Thompsona
rodzaj miski
wkręcane wkręcane wkręcane nabijane
lewa miska prawy gwint prawy gwint prawy gwint
prawa miska lewy gwint prawy/lewy * prawy gwint
rednica/gwint 1"37x24 TPI ** 35x1 36 mm x24 TPI 40 mm
(*) Lewy gwint w prawej misce typu francuskiego pojawił się niedawno.
(**) TPI (twist per inch) oznacza liczbę zwojów na cal.
Cało¶ć czycimy i szacujemy szkody. W przeciwieństwie do konusów w kołach,
dopuszczalne s± niewielkie nierównoci w bieżniach kulek oki. JeŜeli s± one bardzo
wyraĽne, kupujemy now± o (id±c do sklepu zabierzmy star±). Sprawdzamy miski, gdy
zauwaŜymy niesymetryczne wgłębienia w bieżniach, wymieniamy na nowe. To samo dotyczy kulek: nierówne powierzchnie - kupujemy nowe kulki.
Układamy kulki na smarze łożyskowym w prawej misce, wkręcamy miskę, wkładamy
nasmarowan± o, układamy kulki w lewej misce, zakręcamy. Praw± miskę wkręcamy mocno do oporu, lew± - wkręcamy lekko, tak aby o kręciła sie bez luzów, i kontrujemy piercieniem z wycięciami. Często zdarza się, że trzeba tę czynno¶ć powtórzyć kilkakrotnie, bo po ostatecznym zakontrowaniu pojawiły się luzy lub o z trudem się obraca. Na koniec bardzo mocno dokręcamy piercień, bo jak uczy życie, suport "lubi" się odkręcać. Zakładamy korby, łańcuch i w drogę...
Niestety, klasyczny suport wymaga do¶ć częstego przegl±du, a kilkakrotnie (2-4 razy nasezon) należy zlikwidować pojawiaj±ce się luzy.

To jest stopka