Linki i Pancerze

Warsztat > Linki i Pancerze

Linki i pancerze

Linki i pancerze mają ogromny wpływ na proces zmiany biegów i pracę hamulców, najwyraźniej jednak do wielu, zwłaszcza początkujących w ogóle to nie dociera, i słyszy się mnóstwo bzdur o ciężko chodzących przerzutkach i źle działających hamulcach.

Linki

Linki do zmiany biegów na ogół mają średnicę 1,2 mm, zaś hamulcowe 1,6 mm, choć w czasach cantileverów były również 2-milimetrowe. Splatane są ze stalowych drucików, najczęściej 25 (jeśli linka skręcona jest z kilku, ale za to grubszych drutów, natychmiast ją wyrzucamy), ale też z 7x7 - a więc 49 - to bardziej zaawansowana linka hamulcowa. Najpodlejsze są linki nieszlifowane i ocynkowane po to, żeby nie rdzewiały - dają duży opór, stal po wytarciu cynku utlenia się, opór jest jeszcze większy i w końcu się zacierają. Stosowane są w najtańszych rowerach i szkoda na nie pieniędzy. Interesują nas dopiero szlifowane linki ze stali nierdzewnej - nie korodują, mają niewielki współczynnik tarcia. Takie linki niektóre firmy pokrywają teflonem lub materiałem o podobnych parametrach; żeby teflon z linki nie "pogryzł" się z teflonem wewnątrz pancerza, lepiej by linka i pancerz były jednej firmy.

Pancerze

Pancerze do zmiany biegów i do hamulców pominąwszy średnicę zasadniczo się między sobą różnią. Konstrukcję pancerza do biegów tworzy ok. 30 drutów biegnących wzdłuż pancerza, spaja je tworzywo, którym są oblane na zewnątrz, w środku zaś jest teflon co zapobiega korozji i znacznie zwiększa poślizg. Pancerze takie mają świetne parametry, gną się w łagodne łuki - co zmniejsza tarcie, ale przenoszą niewielkie obciążenia (do zmiany biegów wystarczające), więc w żadnym wypadku nie wolno ich zakładać do hamulców! Pancerze z okrągłych drutów i nie wyłożone w środku teflonem wyrzucamy na śmietnik. Oznaczenia Shimano dla pancerzy do linek zmiany biegów to obecnie: SIS dla najtańszych, SIS SP++ dla całkiem przyzwoitych; do hamulców to dawniej SLR, obecnie M-system.

Końcówki

Metalowe, z mosiężnym ślizgiem i gumową uszczelką są już niestety w zaniku, obecnie dominują plastiki. Ale i wśród nich są takie z mosiężnym ślizgiem (maleńkie kółeczko umieszczone wewnątrz, po którym ślizga się linka, nie rozkalibrowując samej końcówki), a nawet z gumową uszczelką - takich radzę poszukać. Są też końcówki z wypustkami, na które można naciągnąć dwumilimetrową rurkę z tworzywa, uszczelniając linkę na całej długości - jeśli da się to zrobić precyzyjnie, żywot linki znacznie można przedłużyć.

Smarowanie

Linek krytych teflonem (czy też czymś podobnym) nie smarujemy, pozostałe traktujemy zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli na pancerzu jest sygnatura firmy, na pewno są też zalecenia, jak je traktować. Jeżeli kupujemy linki i pancerze luzem bez pudełka, powinny być spisane na ogólnym pudle w sklepie - smarowanie jednak nie wydaje się być konieczne. Jeśli stosujemy fabrycznie konfekcjonowane (cięte) pancerze Shimano, problem mamy z głowy, smar umieszczony jest wewnątrz, od strony napisu - dlatego też od strony napisu przewlekamy przez niego linkę, dzięki czemu równomiernie się rozprowadza. Ratowanie zatartych linek przez ich smarowanie jest bezcelowe, może pomóc jedynie na chwilę, a zagnojony pancerz pozostanie zagnojonym pancerzem.


To jest stopka