Ustawianie hamulców V

Warsztat > Ustawianie hamulców V

Ustawianie hamulców V-brake

Jeżeli masz używane hamulce zmień sobie linki i pancerze. V-brake'i mają to do siebie, że zabrudzone pancerze bardzo ograniczają sprawność hamulców.
Sprawdź stan klocków. Jeżeli masz klocki z trzpieniami sprawdź, czy klocki z jednej pary są starte symetrycznie. Jeżeli masz "szufladki" jakakolwiek niesymetryczność dyskwalifikuje je z użytkowania.
• Użyj papieru ściernego i noża, żeby je wyrównać.
Jeżeli jest to niemożliwe albo klocki nie mają już rowków odprowadzających musisz kupić nowe.
Kup porządne, drogie i markowe klocki. Nie ma co oszczędzać - wyjątkiem są tylko pory roku znane z opadów. Wtedy najlepiej kupić najtańsze i jak najbardziej miękkie klocki, takie żeby szybko się ścierały.
Rozepnij linkę hamulca.
Kluczem imbusowym 5 mm poluzuj śrubę stabilizującą klocek.
Dłonią przywiedź ramię hamulca do obręczy. Ramiona w pozycji zaciśniętej powinny być równoległe względem siebie.
Jeżeli ramiona mają wygięty kształt, równoległe mają być linie teoretyczne, poprowadzone przez piwot hamulca i zamocowanie linki.
Żeby ustawić ramiona równolegle trzeba przestawić podkładki na tzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy drugi węższy.
Jeżeli ramiona po zaciśnięciu są rozstawione na boki przełóż szerszy zestaw podkładek na zewnątrz.
Jeżeli masz dwa identyczne zestawy podkładek i szeroką tulejkę, żeby zwęzić rozstaw ramion możesz spiłować tulejkę. Uwaga, w niektórych hamulcach tulejka pełni rolę wklęsłej podkładki - uważaj, nie spiłuj istotnej do regulacji powierzchni.
Śrubę mocująca zluzować na tyle, żeby można swobodnie przestawiać klocek.
Docisnąć klocek do obręczy. Ustawić go w takiej pozycji, żeby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.
Żeby hamulce nie piszczały, klocki należy ustawić skośnie. Węższym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy. Najłatwiej podłożyć złożony na cztery karton.
Dokręcić śrubę, podtrzymując klocek palcami drugiej dłoni. Najlepiej oprzeć je o ramę, podkowę widelca, albo booster.
Pokrętła regulacyjne klamek hamulcowych wkręć do połowy.
Załóż linkę na szczęki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokręć śrubę.
Zaciśnij klamkę hamulca, sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy.
• Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w lewym ramieniu hamulca wkręcić śrubkę regulacyjną o jeden obrót.
Jeżeli kolejna próba wykazała się podobnym efektem, powtórz pkt. 20.
Masz jeszcze dwa sposoby na nie stykające się równocześnie klocki - regulację naprężenia sprężyny przeciwległego ramienia albo ręczne przygięcie sprężyny. Uwaga - zbyt mocno zadziałasz i pęknie!
Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Nasłuchuj, czy nic nie obciera.
Jeżeli obciera opona, wracasz do punktu 13. Jeżeli obciera obręcz, sprawdź czynności od punktu 13, a jeżeli jesteś leniwy przynajmniej do 20.
Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera, wracasz do bikeBoardu 11-12/1997 i centrujesz koło.
Sprawdzasz, czy śruby są dobrze dokręcone i jedziesz w teren.

To jest stopka