Ustawianie hamulców V-brake • Jeżeli masz używane hamulce zmień sobie linki i pancerze. V-brake'i mają to do siebie, że zabrudzone pancerze bardzo ograniczają sprawność hamulców. • Sprawdź stan klocków. Jeżeli masz klocki z trzpieniami sprawdź, czy klocki z jednej pary są starte symetrycznie. Jeżeli masz "szufladki" jakakolwiek niesymetryczność dyskwalifikuje je z użytkowania. • Użyj papieru ściernego i noża, żeby je wyrównać. • Jeżeli jest to niemożliwe albo klocki nie mają już rowków odprowadzających musisz kupić nowe. • Kup porządne, drogie i markowe klocki. Nie ma co oszczędzać - wyjątkiem są tylko pory roku znane z opadów. Wtedy najlepiej kupić najtańsze i jak najbardziej miękkie klocki, takie żeby szybko się ścierały. • Rozepnij linkę hamulca. • Kluczem imbusowym 5 mm poluzuj śrubę stabilizującą klocek. • Dłonią przywiedź ramię hamulca do obręczy. Ramiona w pozycji zaciśniętej powinny być równoległe względem siebie. • Jeżeli ramiona mają wygięty kształt, równoległe mają być linie teoretyczne, poprowadzone przez piwot hamulca i zamocowanie linki. • Żeby ustawić ramiona równolegle trzeba przestawić podkładki na tzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy drugi węższy. • Jeżeli ramiona po zaciśnięciu są rozstawione na boki przełóż szerszy zestaw podkładek na zewnątrz. • Jeżeli masz dwa identyczne zestawy podkładek i szeroką tulejkę, żeby zwęzić rozstaw ramion możesz spiłować tulejkę. Uwaga, w niektórych hamulcach tulejka pełni rolę wklęsłej podkładki - uważaj, nie spiłuj istotnej do regulacji powierzchni. • Śrubę mocująca zluzować na tyle, żeby można swobodnie przestawiać klocek. • Docisnąć klocek do obręczy. Ustawić go w takiej pozycji, żeby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz. • Żeby hamulce nie piszczały, klocki należy ustawić skośnie. Węższym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy. Najłatwiej podłożyć złożony na cztery karton. • Dokręcić śrubę, podtrzymując klocek palcami drugiej dłoni. Najlepiej oprzeć je o ramę, podkowę widelca, albo booster. • Pokrętła regulacyjne klamek hamulcowych wkręć do połowy. • Załóż linkę na szczęki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokręć śrubę. • Zaciśnij klamkę hamulca, sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy. • Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w lewym ramieniu hamulca wkręcić śrubkę regulacyjną o jeden obrót. • Jeżeli kolejna próba wykazała się podobnym efektem, powtórz pkt. 20. • Masz jeszcze dwa sposoby na nie stykające się równocześnie klocki - regulację naprężenia sprężyny przeciwległego ramienia albo ręczne przygięcie sprężyny. Uwaga - zbyt mocno zadziałasz i pęknie! • Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Nasłuchuj, czy nic nie obciera. • Jeżeli obciera opona, wracasz do punktu 13. Jeżeli obciera obręcz, sprawdź czynności od punktu 13, a jeżeli jesteś leniwy przynajmniej do 20. • Jeżeli w dalszym ciągu obręcz obciera, wracasz do bikeBoardu 11-12/1997 i centrujesz koło. • Sprawdzasz, czy śruby są dobrze dokręcone i jedziesz w teren. |